De zin en onzin van aanbesteden

Wat is de waarde van aanbesteden voor opdrachtgevers en leveranciers? Vorig jaar was ik met Digitt partij in wederom een bijzondere aanbesteding die mij weer aan het denken zette. Een overheidsinstantie schreef een aanbesteding uit, om deze vervolgens wegens een “vormfout” weer terug te trekken. Begin dit jaar is de aanbesteding opnieuw uitgezet met enkele wijzigingen, waaronder een vooropgestelde keuze […]

Lees meer…

TV debuut voor Digitt

Digitt heeft zijn tv debuut gemaakt! Afgelopen maand speelde onze visie op digitale transformatie de hoofdrol in het programma TeamNL op RTL Z. Hoe denken wij over de toekomst en veranderingen op digitaal gebied? En wat is best practice gekeken naar onze business case en ervaring in het structureren van informatie en realiseren van compliance en governance binnen organisaties? Ongezouten mening Toen […]

Lees meer…

Privacy en de GDPR, vooruit lopen of achterover leunen?

Het is een enorme trend, iedereen benoemd de GDPR en scans (General Data Protection Regulation). Intussen is het wetgeving en “gehyped” maar in principe moesten bedrijven al jarenlang privacy rondom informatie waarborgen. Toch zie ik dat veel bedrijven achterover leunen in afwachting van de eerste formele boetes in plaats van aan de slag te gaan met het structureren van hun […]

Lees meer…

De i-keuzeboom: linksom of rechtsom informatie structureren?

Je weet als organisatie dat informatie structureren belangrijk is. Je weet dat je er iets mee wilt maar, ga je daar je eindgebruikers mee lastigvallen of niet? Zet je volledig in op verandering aan de voorkant, of laat je het proces ongemoeid en ga je aan de achterkant informatie structureren zodat eindgebruikers ontzorgd worden? Half werk doen heeft geen zin […]

Lees meer…

Informatiemanagement in een nieuwe wereld

Elke organisatie heeft veel verschillende informatie in allerlei systemen opgeslagen. Vaak is er geen of weinig kennis over de samenhang tussen die informatie. Maar informatie is een asset met grote waarde en wordt pas bruikbaar wanneer het in logisch verband bij elkaar staat of vindbaar is. Wat is dan logisch; informatie aan de voorkant van je processen classificeren of aan […]

Lees meer…

Volledig ontzorgd worden is niet genoeg!

Stel je voor, je gaat voor een nieuw systeem of product want “er moet iets veranderen”. Je laat je goed informeren, wint referenties in en kiest de beste leverancier, want je wilt volledig ontzorgd worden. Veel organisaties gaan ervan uit dat het daarmee geregeld is. Maar om het optimale resultaat in een verandertraject te bereiken is de rol van de […]

Lees meer…

Wat als archiefbeheer jouw probleem NIET is?

Kun je volledig ontzorgd worden? Ik kreeg onlangs deze vraag van een organisatie, kun je voor ons het volledige archiefsysteem overnemen en uitvoeren? Ze liepen tegen het probleem aan dat zij datasets centraal moeten opslaan en de interne dienst hier geen capaciteit voor heeft. Als een externe leverancier dit voor hen uit handen kan nemen zijn ze ontzorgd. Tegelijkertijd werd ik […]

Lees meer…

Is het geheugen van je organisatie veilig?

Legacy systemen, je bent ze vaak liever kwijt dan rijk maar hoe kun je de informatie die erin zit veiligstellen? Veel organisaties hebben verouderde systemen draaien, en dat betekent dure onderhoudscontracten om ze in de lucht te houden en hoge kosten. Dus wil je die systemen uitfaseren zonder belangrijke informatie kwijt te raken. Digitaal archief voorkomt risico`s Een digitaal archief is de […]

Lees meer…

Het digitaal archief: doe het één keer en daarna nooit meer!

Iedereen heeft het erover en daarmee is het een hot topic in informatieland, de privacy en veiligheid van informatie. Aan de ene kant verbaast het me dat dit onderwerp nu dé trend is want we hebben het al jaren over het veilig en goed structureren van informatie. Maar in het licht van de snelle ontwikkelingen, datalekken en wetgeving van de […]

Lees meer…

Contactgegevens: een bron van chaos of kansen?

Vrijwel elke organisatie heeft hier last van: verschillende bronnen voor contactgegevens van klanten. Ze staan in spreadsheets, outlook contactlijsten en in het mooiste geval is er een tool als een CRM waarin contactgegevens worden opgeslagen. Het is de realiteit maar tegelijkertijd iets wat we allemaal niet willen! Want al je contactgegevens in één systeem, gemakkelijk in gebruik en beheer is […]

Lees meer…