Bestaat jouw organisatie voor een groot deel uit “de oude generatie”? Of ben je juist een tussenstop voor young potentials die vervolgens snel uitstromen naar de echt innovatie spelers in de markt? Dan heb je last van het draaideur op het zilveren huwelijk effect. Bij veel organisaties is de verhouding van jonge versus oude generatie medewerkers uit balans. En dat betekent dat je organisatie niet aantrekkelijk genoeg is om young potentials te behouden en de kennis van “de oude garde” niet goed word benut. Terwijl de oude en jonge generatie samen een gouden combinatie zijn voor de digitale transitie.

Grijze betweters en verwende groentjes
Het is begrijpelijk dat veel organisaties moeite hebben met het verbinden van de oudere generatie medewerkers en de jonge generatie van nu. Waar de oude generatie het liefst niets aan het toeval overlaat en vaak op safe speelt houdt de nieuwe generatie wel van een gokje. Zij werken liever volgens een trial and error methode. De oude is star als het gaat om veranderen, als jij morgen met een nieuw systeem komt hebben oudere medewerkers honderd vragen voor je. En als jij geen perfect antwoord hebt op de vragen “Waarom?” en “Wie zegt dat wij dit moeten doen?” dan kun je het wel vergeten met je mooie ideeën. Jonge medewerkers daarentegen zijn flexibel, snel, creatief en maken graag nieuwe dingen. Maar ze zijn ook verwend, een tikkeltje lui en veeleisend. Zo willen ze een hoog salaris, goede secundaire voorwaarden en over een paar jaar zul je in de Randstad vast een woning moeten aanbieden om ze nog binnen te kunnen halen. Consequentie is dat de nieuwe generatie vaker moeite heeft met accepteren dat dingen soms gaan zoals ze gaan.

   “Over een paar jaar zul je young potentials een woning moeten aanbieden”

Een casus uit de praktijk waarin dit pijnlijk duidelijk werd was bij een organisatie waar een grote hoeveelheid data in systemen ingevoerd moest worden. Hiervoor werden een aantal jonge krachten ingezet, maar twee maanden na de start van dit project vertrokken ze één voor één allemaal. Men kon hen er niet van overtuigen dat het invoeren van data echt nodig en van waarde was voor de organisatie. Ze konden of wilden dit gewoonweg niet begrijpen. De generatie van nu is niet bang voor verandering maar het lijkt erop dat het hebben van lange termijn visie en strategisch denken er nog niet in zit. Soms moet je eerst de mouwen opstropen voordat je kunt gaan bouwen en oogsten.

Chief Happiness Officer: sluit gouden huwelijk
Waar de ene organisatie zich over de kop werkt om young potentials te behouden is de ander bezig de oude garde “eruit te werken”. En beide acties leveren onder de streep meestal weinig op. De oude generatie blijft toch wel braaf hun werk doen en de jongeren gaan vrolijk shoppen als ze het niet naar hun zin hebben. Ik geloof dat je uit moet gaan van de potentie van beide generaties samen. Waar oudere medewerkers alles eerst helemaal uitpluizen en de volledige handleiding lezen gaan de jongeren gewoon aan de slag en googelen als er iets aan de hand is. De oude generatie laat niets aan het toeval over terwijl de nieuwe test en experimenteert. Hier ligt het potentieel voor de organisatie.

Koppel de oude en nieuwe generatie aan elkaar en laat de oude meegetrokken worden door de nieuwe. Laat nieuw van oud leren dat je soms gewoon moet accepteren hoe dingen nu zijn en daarmee aan de slag moet gaan. De oudere generatie kan de nieuwe leren geduld te hebben en dingen de tijd te geven. Andersom kan jong oud helpen meer out of the box te denken en de waarde van nieuwe technologie te zien. Niet alles hoeft altijd te blijven zoals het nu is. En laat de oude generatie de jongere generatie leren wat werkethiek is, want aan het einde van de dag moet je ook iets opleveren aan de organisatie. Je kunt niet de hele dag op je smartphone zitten. Laat young potentials niet zwemmen in het diepe maar laat ze samenwerken en geef ze een doel waar ze resultaat mee kunnen behalen. Koester nieuw talent en waardeer ervaren krachten die hun strepen door de jaren heen hebben verdiend. Leer elkaar feedback te geven en zowel jong als oud potentieel optimaal in te zetten voor de organisatie. In een tijd waarin het geluk van medewerkers de hype is en bedrijven door een Chief Happiness Officer aangestuurd worden moeten we toch ook een gouden huwelijk tussen jong en oud kunnen sluiten….?