Voor ziekenhuizen is het belangrijk dat werk- en zorgprotocollen goed zijn gedocumenteerd, zodat bij de behandeling van een patiënt direct duidelijk is welke stappen doorlopen moeten worden. Daarnaast is het zaak dat ze voor iedereen toegankelijk zijn, altijd up-to-date zijn en eenvoudig zijn aan te passen aan de voortschrijdende kennis en inzichten. Spaarne Ziekenhuis werkte eerder met een omgeving op basis van SharePoint, maar liep daarbij tegen functionele beperkingen aan.

Naadloze integratie met het bestaande intranet

In plaats van maatwerk bovenop SharePoint is nu gekozen voor de standaard – te configureren – oplossing op basis van 360°, die naadloos integreert met de SharePoint-omgeving. 360° is een kant-en-klaar document-, record- en casemanagementsysteem, dat organisaties inzetten als ze hun documenten in een gecontroleerde omgeving willen hebben. De decentraal protocolbeheerders hebben toegang tot 360 en beheren daar hun protocollen. Alle medewerkers kunnen de protocollen gewoon via Spaarnenet vinden. Zij weten dan zeker dat ze de meest actuele versie van het protocol hebben.

Iedereen ziet altijd de meest actuele informatie

“Bij het Spaarne Ziekenhuis staat patiëntveiligheid voorop. Een goed documentmanagementsysteem voor de duizenden protocollen – die regelmatig worden gewijzigd – is daarbij essentieel. Met 360° zijn protocollen altijd up-to-date, bieden ze uniforme informatie en leggen we eenvoudig vast wanneer er door wie wijzigingen zijn doorgevoerd”, zegt Mies van Soest, projectleider Kwaliteit bij Spaarne Ziekenhuis. “Hoeveel protocollen er ook veranderen, iedereen in de organisatie ziet altijd de meest actuele informatie. En dat is in een ziekenhuis enorm belangrijk.”

Download de volledige case: Spaarne Ziekenhuis richt protocollen proces in met 360° (288 downloads)

Lees ook: Spaarne Ziekenhuis richt het correspondentie proces in met 360°