Wat bepaalt hoe die stip op de horizon eruit ziet? Grofweg zie ik dat bedrijven zich laten leiden door het primaire proces en daar hun ambities op baseren. Want van oudsher hebben zij een proces waar technologie bij gebruikt wordt maar secundair is. Een groot deel van de organisaties moet nog ontdekken dat technologie de drijvende factor achter alles gaat worden. En dat betekent dat jouw data de wijze raadgever en bepalende factor voor de missie en visie van jouw bedrijf kan zijn, en in mijn ogen, zou moeten zijn.

Traditioneel of technologie gedreven

Alle organisaties in de huidige markt moeten gaan bepalen of ze een technologie gedreven bedrijf willen worden of niet. Bij veel klanten waar ik projecten voor doe zie ik dat afdelingen als Business Intelligence of Business Process Management ontstaan. Die afdelingen groeien de laatste jaren hard maar krijgen niet de kans om een bepalende factor te worden en blijven hangen. Deze ontwikkeling wordt meestal onderdrukt door patronen van de oude organisatie. Onder andere door de cultuur en mensen die van oudsher gewend zijn vruchteloze netwerkbijeenkomsten met bijbehorende bitterballen en wijntjes af te lopen. De patronen waarbij elke stap weg van het primaire proces als bedreiging wordt ervaren, het welbekende “waarom iets nieuws doen, zoals we het altijd doen gaat het toch goed?”. Deze patronen, cultuur en mensen houden de organisatie klein en zorgen ervoor dat de stap maken naar een technologie gedreven organisatie niet lukt.

Opvallend is dat de banken in deze ontwikkeling naar een tech gedreven organisatie worden voorop lopen. En dan vooral de kleinere innovatieve spelers waarbij je ziet dat zij zich op geheel andere wijze organiseren dan de traditionele organisaties. Hun business wordt door technologie gedreven en ontwikkelt zich snel. Zij zullen binnen afzienbare tijd de grote banken voorbij streven. En dat is waar alle organisatie die traditioneel georganiseerd zijn rekening mee moeten houden, technologie gedreven bedrijven gaan het van je winnen.

Hoe ziet anders organiseren eruit?

Het is eigenlijk raar dat je voor alle vakgebieden een afdeling hebt, HR, finance, communicatie en ga zo maar door. Maar als het gaat om data, informatie, en business intelligence is dat meestal niet het geval. Vaak zegt men dat het onder de IT afdeling valt, maar IT mensen hebben over het algemeen de kwaliteiten niet om abstract en met visie op de toekomst een stip op de horizon vorm te geven.  Dat vraagt een ander type persoon. Als je besluit technologie gedreven te worden heb je een transformatie team nodig om de organisatie hiernaartoe te begeleiden. Dat betekent dat de directie en HR bewust moeten worden van het profiel dat nodig is om deze rol in te vullen.

Er is ook een goed plan nodig om de transitie naar tech bedrijf te maken. Je hebt een strategie nodig om te bepalen hoe je omgaat met data. Dat gaat over het hele scala van verzamelen tot en met opslaan en analyseren, als je op dat gebied autoriteit wordt kun je ook klanten en ketenpartners hiermee helpen. Als je dit niet doet dan is de kans groot dat je in de komende paar jaar voorbij wordt gestreefd door organisaties die dit wel in hun dna hebben. Want de technologie is er al lang en breed, Microsoft, Google, Amazon, en tech bedrijven als Binq bank kunnen sneller schakelen. Zij kunnen snel informatie delen met klanten en eindgebruikers, ze zijn veel beter toegespitst op de nieuwe generaties en daardoor aantrekkelijk als werkgever.

Zie jij de toekomst?

Er is visionair leiderschap nodig om de markt en toekomstontwikkelingen te zien en om uit te durven spreken welke transitie nodig is. Je kunt morgen de eerste stap zetten om het tech bedrijf van de toekomst te worden, begin met zorgen dat je data goed wordt opgeslagen en start met analyseren zodat je er wijzer van wordt. Dan zal de volgende stip die je op de horizon prikt jouw bedrijf een stuk beter op de kaart zetten.

Tags: