Digitt heeft zijn tv debuut gemaakt! Afgelopen maand speelde onze visie op digitale transformatie de hoofdrol in het programma TeamNL op RTL Z. Hoe denken wij over de toekomst en veranderingen op digitaal gebied? En wat is best practice gekeken naar onze business case en ervaring in het structureren van informatie en realiseren van compliance en governance binnen organisaties?

Ongezouten mening

Toen binnen mijn netwerk bekend werd dat Digitt in een item op RTL Z zou komen heb ik daar diverse vragen en opmerkingen over gekregen. Zowel positief als vragen in de richting van “Joh, ben je erin gestonken ja?!”, hintend naar het feit dat dit soort programma’s hun bestaansrecht veelal te danken hebben aan sponsoren. Waarom ik geïnteresseerd was? Zo`n jaar geleden kwamen ze bij mij terecht via enkele tweets en blogs die ik had geschreven. Blogs waarin ik mijn ongezouten mening gaf over digitale transformatie en ontwikkelingen in de toekomst. Het feit dat de makers van Team NL mij vonden via mijn blogs en online output was interessant en dus besloot ik dat dit tv item een mooie manier was om meer Digitt materiaal de wereld in te sturen.

Wat is de waarde van informatie?

Wat behelst dan die visie waardoor deze tv makers op mijn spoor zijn gekomen? In de eerste plaats is de grootste pijler van Digitt het belang van het structureren van informatie voor organisaties. En digitale transformatie haakt daar direct op in. Wat is de waarde van informatie en hoe wordt deze waarde groter wanneer je informatie structureert? De wet open overheid geeft een mooi inzicht bekeken vanuit overheidsland. In het kort bepaald deze wet dat overheden digitaal informatie moeten publiceren. Dat betekent dat je aan de achterkant moet weten welke informatie wel, en welke niet gepubliceerd mag worden. Wat mag door de voordeur naar buiten? Zonder het structureren van informatie is er geen overzicht en is er een groot risico dat informatie onbedoeld naar buiten gaat. Soms mag data niet verder dan de vestibule komen en soms is het zelfs niet de bedoeling dat het de kelder uit komt. Om controle te hebben over je informatiestromen is structureren simpelweg noodzakelijk.

Business case: het Stedelijk Museum Amsterdam

In het RTL Z item laat onze business case van het Stedelijk Museum Amsterdam zien hoe je als organisatie een stap vooruit kunt zetten in digitale transformatie. Het Stedelijk Museum had behoefte aan het digitaliseren van de informatie van hun gehele collectie. Door minder fysieke ruimte na een verhuizing moest alles online vindbaar en bruikbaar zijn. Het Stedelijk Museum Amsterdam is nu het eerste museum dat zijn gehele collectie in een DMS systeem digitaal beschikbaar heeft gemaakt. Een mooi voorbeeld van een organisatie die voorloper wilde zijn, ik ben benieuwd welke organisaties de komende tijd opstaan en voorloper worden in de digitale transformatie….

Klik hier om het TeamNL item met Digitt te bekijken

Klik hier om direct de business case van Stedelijk Museum Amsterdam te bekijken.

Tags: