Op 23 november ben ik aanwezig geweest op “De week van de ondernemer” in de Rai. Het was een mooie inspirerende dag voor mij en ik wil graag de hoogtepunten met je delen.

Wat mij vooral opviel was de nadruk op de digitale transitie waar we nu inzitten. We surfen op een golf van internet en smartphones. Artificial Intelligence, Big Data en Robotisering zijn de kernwoorden van nu. We kunnen niet meer zonder onze telefoon, alles staat er in, we zijn totaal onthand als we onze telefoon niet in de buurt hebben en uiteraard geven hem niet zomaar aan een ander. Het geeft ons zowel zakelijk als privé toegang tot alles wat we nodig hebben. (Het besef dat we afhankelijk zijn geworden van data)

Die golf die dendert maar door, iedereen had vroeger een Nokia, anno 2017 is de Nokia nergens meer te zien. Zo snel gaan de veranderingen in de technologie. Constant moeten we bezig zijn met de toekomst om niet achter op te raken. Een ideale verdeling van een werkdag in deze wereld van digitale transformatie zou zijn: 70% werk van vandaag, 20% werk met het oog op morgen, 10% werken aan de toekomst. In de praktijk zijn we 80% van onze tijd kwijt met het werken aan SOY (shit of yesterday). Stilstand is achteruitgang, dus hoe gaan we dit doorbreken?

In de huidige wave van internet en smartphones is digitale transformatie een groot onderdeel van de werkzaamheden van Digitt. Iets dat heel erg aansluit bij onze bevindingen kwam ook naar voren in het verhaal van de directeur van Leapp van Apple Refurbishment, Rogier van Camp. Toen hij zijn bedrijf oprichtte heeft hij alles zelf bedacht en ontwikkeld voor een platvorm voor Leapp. Ondertussen is hij er achter gekomen dat dat niet de juiste keuze is geweest. “Je moet niet denken dat je uniek bent” zegt hij, ”kies voor een industrie standaard. Dit brengt licentie kosten met zich mee, maar uiteindelijk verdien je het terug. Je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden”. Bij Digitt zien we ook vaak dat klanten in eerste instantie kiezen voor maatwerk ipv standaard oplossingen maar komen hier vaak snel op terug. Het is belangrijk om te werken vanuit een behoefte en aan de hand dáár van kies je de juiste techniek en niet andersom.

Een ander hot topic in deze tijd wat mij inspireert is de customer journey, ook in de digitale wereld. Klanten willen meer gehoord worden als mens en ook praten met een mens die zich volledig kan inleven in hun situatie, die naar ze toekomt en samen de behoeften zorgvuldig in kaart brengt. Dit valt onder het kopje “neuro marketing” aldus Roeland Dietvorst, neurowetenschapper. Zijn advies is dan ook: “Zet de klant centraal, wees flexibel, denk niet voor de klant en doe samen de inrichting van het product”. Het samen doen zorgt voor het “IKEA effect”. Iets is altijd mooier als je het zelf hebt gemaakt. En verder: “Beloon de klant met aandacht en vertel je verhaal”. Als directeur van Digitt sta ik volledig achter deze woorden, mijn werkwijze is ook zo. Neem de tijd voor je klant, ga samen zitten en laat de klant een integraal onderdeel worden van het plan. Het is belangrijk om niet alleen maar te zenden.

Tot slot: Video first. Mensen zijn tegenwoordig veel meer video gedreven. Denk aan de populariteit van YouTube en vloggen. Ik wil hier met Digitt graag in mee gaan. We zijn bezig met het maken van filmpjes over oplossingen die wij aanbieden zodat onze klant voor een eerste indruk niet een hele brochure hoeft te lezen maar aan de hand van een kort filmpje de mogelijkheden kunnen zien.

We leven in een digitale transitie waar software bedrijven supermarketketens overnemen, zoals Amazon die de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market overneemt. Software is eating the world, technologie neemt ons aan de hand en wij rennen erachter aan. Hoe gaan we de techniek omarmen zo dat wíj het in handen hebben en de techniek er niet met óns vandoor gaat? Ik drink graag een kopje koffie met je om te horen hoe jij er over denkt. Hoe blijf jij de technologie de baas?